De  gemeentes zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de thuiszorg. Dit betekent dat de cliënt bij de gemeente moet zijn voor onder andere het aanvragen van hulp bij het huishouden.

Sociaal boekhouder

Aart Hommersom, directeur van Boekhoud- en Administratiekantoor A. Hommersom in Opheusden, is initiatiefnemer van Stichting Maatzorg de Betuwe. ”Voor mijn boekhoudkantoor doe ik de boekhouding voor veel mensen. Steeds vaker deed men een beroep op mij om op te treden als een soort ombudsman voor mensen die de nieuwe ontwikkelingen in de zorg niet meer bijbenen en allergisch zijn voor formulieren. Dit bracht mij op het idee dat het anders kan.” Hij maakte een plan met korte lijnen, met gemotiveerde medewerkers, die de taal van de inwoners spreken. Zij worden gekoppeld aan een vaste cliënt. Dus niet steeds een ander gezicht want daar kunnen volgens Aart met name de ouderen slecht tegen. Hij legde zijn plan voor aan hondensportvriend en ambulanceverpleegkundige Pieter Hak. Pieter werd meteen getroffen door dit idee en vervolgens werkten ze samen het plan uit.

Stichting Maatzorg de Betuwe wil onderscheidend zijn

Stichting Maatzorg de Betuwe was geboren, en ging de markt op.
Pieter: “Dat viel in het begin nog niet mee, we hadden het eerste half jaar nog maar 40 cliënten en het was zaak om onderscheidend te zijn. Dat is meer dan gelukt omdat wij super gemotiveerde medewerkers hebben en ook nog eens meer zorg leveren voor minder geld.”
Hommersom: “Wij betalen onze medewerkers keurig volgens CAO maar kunnen goedkoper werken omdat wij flexibel gebruik maken van faciliteiten en personeel van mijn boekhoudkantoor. Wij leveren nu naar tevredenheid thuiszorg in heel Rivierenland.” “Wij groeien momenteel boven verwachting maar blijven ervoor zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd wordt”, aldus Pieter Hak.